Saturday, January 21, 2012

Mitt liv siden Norge

Hallo mine norske venner! Det har vært så utrolig lenge siden tiden våres på folkehøgskole i Valdres.

Første må jeg si at jeg savner dere kjikkelig alle samen! Og at jeg vil gjerne få vite av hvordan det går med alle!
Også, skal jeg bare beklage for at jeg har uheldigvis glemt litt norsk siden at jeg forlatt deres flotte land. So please bear with me. Som Martin sier, må jeg skjarpe meg!

Ja, vel. Sommeren min var jo spennende og skjeddlig, raskt og lenge.
Jeg jobbed som snekker hos meg på Athabasca, Alberta. Det var ganske bra jobbing sammen med et par venner og vi sto opp flere hus i løpet av sommeren. Ofte var det lenge dagger og ofte fikk vi dagger fri. For eksempel, jeg kom hjemme i mai, fikk kun en dag fri, begynnt å jobbe dagen etter, men bare for å få ei helga av fem dagger! Likevel tjenet jeg ganske god lønn over de neste tre måner, nok i hvertfall for å ta noen få tur på fjellene for å klatre, sykle og gå. Ekstremt kjekt!

Mount Yumnuska, Banff National Park
Også tok jeg en uke fri for å hjelpe som frivillig på Camp Livingwater. Her kommer mange ungdommer og barne hver uke for å ha det gøy, synge, og bli kjennt med hverandre og med Gud. Det var en opplevelse helt uglemmelig og det var fantastisk å se hvordan de ungdommene kunne vokse seg så raskt i løpet av kun fem dagger.

The car, nesten aldri like ren...





X-Country Nationals, blood-curdling
photo-finish with a teammate 
Da ble det September og jeg skulle til Camrose, Alberta for å studere matte go fysikk på Augustana (som er i samarbeid med universiteten de Alberta). Så kjøpt jeg meg en bil og så dro jeg til Camrose, spent for å begynne noe helt nytt. (Denne bilen ble ødelagt i oktober når jeg tok denne til garasjen for å få nye olje, de hellet ut det gammel olje men glemt å legge til det nye... og på grunn av det skulle de kjøpe meg en ny motor.) Jeg tok med meg til Camrose mye idretts utstyr men det var ikke lenge før jeg kom på at jeg hatt nok tid kun til å studere og trene mot langrenn og løping (både som jeg er med på lag). Da ble jeg alltid opptatt som jeg tipper de flest av studentene bli, men likevel var det et ganske bra semestre. I november dro løpingslag til Kamloops, BC for Cross-Country Running Nationals. Det var spennende å løpe mot det beste løper i Canada (som går på universitet). Da tok jeg femtiende plass. Også i jul dro jeg hjemme for å tilbringe tiden med familie og med venner. Uheldigvis var det nesten ingen snø hos meg og derfor lengde jeg Norge veldig mye. Det ble skjeddlig å gå på ski på den samme 800m sti i flere timer av trening.

Akkurat nå har jeg nettopp begynnt min andre semestre på Camrose. På universiteten ligger en liten klatringsvegg, der tilbringer jeg mye tid. Jeg jobber som frivillig der og tilbringer mye tid å klatre. Jeg er blitt veldig glad i dette og jeg gleder meg til å klatre mye i år. Jeg har tenkte meg å bytte studie min til miljøfag men det finnes vanskelig å bestemme meg. Men i dag er jeg igjen på fjellene, på ski renn!

Fryatt Valley, Jasper National Park

Fryatt, upper valley
Jeg tok meg en tur her i Jasper i juni sammen med fire kompis. Vi syklet de første 7km, låst opp sykklene, og gykk 4km til. Der overnatt vi i telt (fem gutter i en telt!) også forsett vi neste dagen forbi fossen du ser her. Vi fant til og med litt buldring! En helt perfekt tur!

Håper dere kose dere i Norge! Vi snakkes!
Hilsen Hans

1 comment:

  1. Yoo Hansiboy! Lenge siden sist!Bra at du skriver på norsk! var veldig gøy å lese blogginnlegget ditt :) Vi må skype en gang i nærmeste framtid btw! :D peace n løøv

    ReplyDelete